PŘEHLÍDKA ZMARU, ÚZKOSTI A BIZARNÍCH FILMOVÝCH VIZÍ OD TÝMU, KTERÝ STÁL ZA PŘEHLÍDKOU WEIRD EUROPE

 

Nebaví nás filmy, na které se snadno dívá. Filmy, na které si každý hned udělá názor. Filmy, které se podřizují obecné srozumitelnosti a uznávaným estetickým normám. Baví nás filmy, které jsou přes čáru. Porušují tabu. Vyvádí diváka z rovnováhy. Matou ho a záměrně ho nechávají tápat. Kinosál tu není jen proto, abyste se cítili dobře. Film není určený k tomu, aby jen bavil. Naopak, má nám ukázat svět z úhlu, ze kterého ho nechceme vidět. Má nás vystrčit z komfortní zóny, kopnout do hlavy, podusit. Riskovat, že se ho divák lekne. Že ho bude nenávidět a proklínat. A právě takové filmy jsme vybrali z portfolia Artcamu, distributora, který se rizika odmítnutí nikdy nebál a ani v budoucnu bát nebude. Tři dny tak máte možnost zažít kino v trochu jiném (černém) světle. A vidět svět, takový, jaký ve skutečnosti je. Divný, zlý a zvrácený.

 Stuchlý & Schmarc uvádí


Čtvrtek 31. ledna 2019

18:00 JE TO JEN VÍTR

Csak a szél, r. Bence Fliegauf, Maďarsko / Německo / Francie, 2012

Maďarský solitér Bence Fliegauf zachycuje ve svém na Berlinale oceněném snímku jeden den ze života romské rodiny v atmosféře strachu z útoku neonacistů. Film prostý jakéhokoli démonizování a stereotypů je plný znepokojivých detailů a neartikulované tenze. Fliegaufův manifest lyrického realismu navíc i přes svou enigmatičnost nabízí spoustu konkrétních podnětů: klade si otázku, kam až je společnost ochotna zajít v toleranci násilí a rozviřování vášní a pátrá po aktuálních projevech institucionalizovaného rasismu.

vstupenky_black

20:30 MUSTANG

Mustang, r. Deniz Gamze Ergüven, Francie / Německo / Turecko / Katar, 2015

Jeden z nejslibnějších debutů poslední doby (se skvělou hudbou Warrena Ellise), prvotina původem turecké režisérky Deniz Gamze Ergüven, je emocionálně vtahujícím příběhem pěti sester, jejichž svobodomyslná nátura je trnem v oku konzervativní patriarchální společnosti. Znamenitě nasnímaná oslava nespoutané dívčí energie, která se vzpírá jakékoli kontrole a represi, dojemný portrét sesterství a ženské sounáležitosti.

vstupenky_black


Pátek 1. února 2019 Cannes Competition Evening

18:00 BORGMAN

Borgman, r. Alex van Warmerdam, Nizozemsko / Belgie / Dánsko, 2013

Sociální satira, nebo archetypální příběh o principu všeho zla? Film o podivném bezdomovci, který se vetře do vnitřně rozložené rodiny a s pomocí svých kumpánů se jí dostává stále hlouběji pod kůži, je jedním z vrcholných děl holandského mistra absurdity Alexe van Warmerdama. Kdo je vlastně Borgman? Symbol? Sublimovaná hrůza bohaté společnosti ze všeho, co nedokáže pojmenovat? Obava, že pomoc potřebnému se může ukázat jako fatální omyl?

vstupenky_black

20:30 POST TENEBRAS LUX

Post Tenebras Lux, r. Carlos Reygadas, Mexiko / Francie / Nizozemsko / Německo, 2012

Mexická ikona umělecké kinematografie Carlos Reygadas a jeho spirituální film 2.0, v němž je magie zcela samozřejmou součástí všednosti. Film z jiného (a přece tak povědomého) světa, v němž neplatí žádné tradiční zákonitosti a kde vše zůstává otevřeno nekonečnému množství interpretací. Psychedelicky rozostřené kraje čtvercového obrazu, hypnotický tón kombinující prvky realismu a surreálních fantazií a především naprosto osobité prolnutí bolesti a krásy. Kamera jako třetí oko. Oko Satana.

vstupenky_black


Sobota 2. února 2019 Hedonistic Evening

18:00 FÍZLOVÉ, HAJZLOVÉ

Wrong Cops, r. Quentin Dupieux, USA, 2013

Mr. Oizo, Mark Burnham, Marylin Manson a jejich vybrané kapitoly z mechaniky nesmyslu. V nonsensové frašce o zdegenerovaných velkoměstských policajtech, kteří jsou v nespecifikovaném světě blízké, zločinu zcela zbavené budoucnosti jedinými skutečnými padouchy, neplatí žádné zákonitosti: vše je tu vědomě podřízeno mechanice pudovosti a osvobozující spontánní debility. Film, jehož vyšinutý přízemní vibe musíte cítit v těch správných orgánech!

vstupenky_black

20:30 KLIP

Clip, r. Maja Milos, Srbsko, 2012

Příběh šestnáctileté Jasny, která se snaží najít své místo ve světě a dospět, je na samé hraně toho, co o dnešních teenagerech chceme vědět. Explicitní sexuální záběry, radikální výjevy, ale především naléhavě položená otázka, jak moc nás ovlivňuje stále probíhající digitální revoluce. Debutující srbská režisérka Maja Miloš přináší otevřenou výpověď o narcistní generaci, která realitě čelí skrze clonu mobilního telefonu, drog, neadresné agresivity a naučených sebevědomých gest.

vstupenky_black

BIO OKO

Františka Křížka 460/15, 170 00 Praha