Sestra

Sestra

Posted on Posted in Nezařazeno

Film na motivy románu Jáchyma Topola s hudbou Psích vojáků. Hlavní hrdina Potok pracuje v malém divadle jako výtvarník. Je mu kolem třicítky a jeho život se neubírá v podstatě žádným směrem. Svoje okolí i sám sebe pozoruje s opovržením. Jeho bezcílný život se změní teprve v momentě, kdy potká Černou. Zamilovaná dvojice uniká z města. Nevyhnutelně však znovu naráží na lidskou vypočítavost, mělkost a nevkus. Potok se propadá do dřívější skepse, která vede až k totálnímu rozpadu jejich vztahu. Černá ho opouští a zoufalý Potok pomalu dochází ke smířlivějšímu postoji ke světu, kde už ale není místo pro velkou lásku a temnou romantiku. Oproti stejnojmenné literární předloze Jáchyma Topola, která se odehrává během tří let po roce 1989, film časové určení opomíjí. Soustředí se na vnitřní konflikty hrdiny, které jsou nadčasové.

Kniha i film jsou postaveny na zcela mimořádné poetice, která více než příběh sleduje vnitřní pocity svých hrdinů. Spíše než poselství nás s mrazivou přesností vrací do doby prvních svobodných let, kdy ještě nebylo nutné něco vlastnit, řídit, tvořit, ale hlavně něco žít.
Vít Pancíř se věnuje především animované a kombinované tvorbě, ze které čerpal inspiraci i pro vizuální stránku svého debutu. Komentář k filmu namluvil hudebník Filip Topol, bratr autora předlohy, a spolu se svou skupinou Psí vojáci se stali i autory filmové hudby. Sestra je tak mimo jiné prvním filmem, ohlížejícím se za undergroundovou estetikou začátku devadesátých let.

„Musíš tomu všemu trochu věřit – aby ses neztratil – aby tě nenapadli bezbrannýho velký psi – nepřejelo kolo – nedostala černá vdova, svině – doma, na konci světa, potmě.“