Vivienne Westwood: Punk, Icon, Activist

 

Vivienne Westwood stála společně s Malcolmem McLarenem u zrodu punku. Někteří tvrdí, že ho vymyslela, jiní zas, že ho zkomercionalizovala a prodala. Je fakt, že kapela Sex Pistols vznikla proto, aby propagovala oblečení z jejich obchodu. Na druhou stranu to ale byli její přátelé a zákazníci, kteří punkovou attitude jednoduše žili. Vivienne byla zkrátka ve správnou chvíli na správném místě a dokázala ve svém fashion designu vyjádřit postoje, estetiku a naladění lidí ve svém okolí. 

 Nepocházela z bohaté rodiny a vždy věděla, že se bude muset v první řadě uživit. Proto nešla studovat umění, ale učitelku umění; proto trávila nekonečné hodiny za šicím strojem a non stop krmila svůj obchod oblečením na prodej; proto řadu let žila a pracovala ve stísněných bytech a jeden čas dokonce v maringotce v kopcích; právě proto do její tvorby tak přirozeně patří přešívání starého oblečení a práce s elementy, které by v jiných ateliérech měly své místo jen v odpadkovém koši.

Trika a další svršky s nápisy z vysušených kuřecích kostí, řetězů, spínacích špendlíků a dalších – v té době pro módu naprosto nepřípustných – věcí se vinou intenzivního a konfrontačního života nositelů a nositelek často nedochovaly. Do konvence a středního proudu Vivienne ve své tvorbě nikdy nesklouzla, ačkoliv by jí to nejspíš přineslo rychlejší a také výraznější komerční úspěch. Vivienne je od začátku aktivistka: nahlas upozorňuje na problémy systému, ve kterém spolu s námi žije. Vyjadřuje svůj názor, diskutuje a hádá se – i přesto, že její radikalitu, nespokojenost a aktivismus už řadu let uhlazuje velký tým profesionální a mezinárodně prodávané módní značky. Ostatně její partner a v posledních letech zásadní spolutvůrce módy Vivienne Westwood, Andreas Kronthaler, je posedlý spíš estetikou a kreativní módní tvorbou, než snahou zachránit světové ledovce. Je to Vivienne, která přesvědčuje vlivné světové celebrity, aby se zapojily do různých enviromentálních kampaní. Naomi Campbell, Pamela Anderson a další mega star berou její výzvy vážně a pomáhají upozornit na problémy jako je globální oteplování.

 “Buy Less, Choose Well”

 

I po řadě let v nejvyšších kruzích světového módního byznysu odmítá Vivienne Westwood dělat kompromisy. Její značka není součástí velkého konglomerátu, nikomu ji neprodala a nikdo tak nemůže diktovat, jaká bude její strategie a produkce. V době, kdy všichni dělají co mohou, aby expandovali a dostali se na další (ideálně asijské) trhy, odmítá otevírání dalších obchodů. Naopak hlásí, že jich chce méně, aby mohla mít více kontroly nad tím, co se v nich děje a prodává. U dámy, která řekla “Buy Less, Choose Well”, to dává smysl.

Móda a život Vivienne Westwood je o silné osobnosti a názoru. Je pro ty, kdo se nebojí říct svůj postoj nahlas, kteří hledají vlastní cestu bez kompromisů. Pro ty, kteří nejsou konvenční a neláká je plout s proudem. Pro ty, kteří pochybují, hledají nové cesty a kritizují. A jak uvidíte ve skvělém novém filmovém dokumentu Westwood: Punk, Icon, Activist, je také pro ty, kteří se kriticky dívají i sami na sebe. Jsou schopní přiznat, že udělali chybu a tvrdě pracovat na tom, aby ji napravili. Pro ty, kteří dělají to, v co věří, i když to stojí spoustu peněž, energie a bezesných nocí.

 

V dnešní době jsou návrháři a módní značky vnímané v první řadě jako produkty, byznysové artikly. Podstatou dobrého produktu je, že je snadno reprodukovatelný a předvídatelný, dá se kontrolovat a regulovat a přizpůsobovat podle potřeby. Vivienne Westwood do téhle logiky naprosto nezapadá. Je svobodná, nepředvídatelná, provokující, kritická a tvrdohlavá. Je skvělé, že móda někoho takového stále má.

Díky Vivienne 

 

text: Veronika Ruppert
fotografie: Bet Orten

Westwood: Punk. Icon. Activist